Nødder

Spis nødder





Nødder har været brugt som fødevarer og olier i århundrede, og med god grund. Nødder indeholder mange gode egenskaber, da de er gode kilder til protein og fibre. Alle nødder indeholder forskellige fibre og vitaminer. Spiser man en blanding af forskellige nødder, så får man en meget bred vifte af vitaminer og mineraler som kalium, fosfor, E-vitamin, zink, magnesium, som alt sammen er godt for kroppen. Mange der ønsker attabe sig, holder sig fra nødder da de indeholder fedtsyrer. Men bare rolig, det er gode fedtsyrer, og faktisk så er nødder så sunde at de bliver klassificeret som en superfood. Et af nøddernes helt store fortrin er kombinationen af grove fibre og sunde fedtstoffer.

 

Valnødder

Den bedste kilde til omega-3-fedtsyrer, og også rige på kalorier. Der er 220 kalorier i en lille håndfuld, sammenlignet med f.eks. 165 kalorier i peanuts. Til gengæld er fedtet af den slags, der fremmer mæthedsfølelsen.

Hasselnødder

Hasselnødder har et højt indhold af kostfibre, hvilket gør, at de mætter godt. Men der, hvor hasselnødder for alvor skiller sig ud, er ved deres særligt høje indhold af B-vitaminet folat, som bl.a. anbefales til gravide. Studier på sportsfolk har vist, at deres udholdenhed og præstationsevne var bedre, når de havde spist tilstrækkeligt med folat. Andre studier har vist, at folat er vigtigt i bekæmpelse af depression og forebyggelse af Alzheimers.

Cashewnødder

100 gram rå cashewnødder har et kalorie indhold på 553 kcal, 3 gram kostfibre og 18 gram protein. Derudover indeholder cashewnødder 44 gram fedt, hvilket er et lavere indhold af fedt end de fleste nødder.

Mandler 

Hvis du ikke vil se ældre ud, end du egentlig er, er mandler perfekte at drysse i salater eller på den sunde morgenmad. De indeholder nemlig mange E-vitaminer, som er kendt for at holde huden frisk og ung.

 

Find et stort udvalg af nødder hos Helsemin, lige her

Skriv et svar