Energi, Overskud

7 tips til at optimere din præsentation!





Vidste du, at du kan optimere din præsentation ved at spise de rigtige fødevarer. Desuden kan du få en bedre koncentration, hvis du blot tænker på hvilke farver dine bær har, og hvor meget fuldkorn du spiser.

Mange ting kan faktisk være med til at optimere og forbedre dine præsentationer. Kunne det ikke være rart, at gå til eksamen med en flod af overskud? Eller bare blive bedre til at præstere, når det virkelig gjaldt?  Det synes vi, og  derfor har vi samlet:

 

7 tips til at optimere din præsentation.

 

1. Spis dig til mindre stress:

Din mad kan have en stor betydning for dit stressniveau! Nogle vitaminer kan være med til at nedsætte koncentrationen af hormonet Kortisol, som er det primære stresshormon. Pressset op til en stor præsentation gør os ekstra stresset, men heldigvis kan de rigtige fødevarer gøre os mere rolige og fokuseret.

 

C- vitamin har en stor rolle når det gælder stress. Indtager man en god mængde c- vitamin, kan det være med til at sænke blodtrykket samt koncentrationen af Kortisol. – Fødevarer der indeholder meget c-vitamin er ALLE kåltyper, RØD peberfrugt og mørke bær såsom blåbær, solbær eller brombær.

 

Kostfibre  bidrager til et normalt tarmsystem. Derfor er det vigtigt at få nok, da stresshormonerne kan sætte vores tarm ud af kurs. -Vælg derfor fuldkorn, grove grøntsager og evt. loppefrøskaller, så du ikke bliver slået ud af kurs under forberelserne.

 

B-vitamin holder hjernen og nervesystemet på dupperne, og er fænomenale til at tackle en overbelastet psyke. Derudover skulle det give mere mental overskud, mindre kortisol i blodet og bedre evne til at takle hjernevridende opgaver. -Du kan få b-vitamin fra animalske produkter, især æg.          

 

Magnesium og zink, er begge mineraler som er vigtige når vi er mentalt presset! Når presset er for stort, udskiller kroppen en masse magnesium. Derfor kan det være godt at indtage dette ekstra, så man kan vedligeholde kroppen og koncentrationen. Derudover er Zink et mineral som positivt påvirker den psykiske balance og fremmer indlæringsevnen! – Disse mineraler finder du i nødder, bønner og frø

 

Omega-3 er også kendt som det sunde fedt. Det modvirker inflammation og holder kroppen stærk og sund. Derudover danner det også nye hjerneceller og er derfor rimelig essentiel ift. når vi koncentrerer os. -Du kan få omega 3 fra fede fisk såsom laks og makrel. Rapsolie, hørfrø og walnødder er også gode kilder!

Generelt kan sund kost holde din hjerne i form. Holder du dit blodsukker stabilt, holder dig væk fra fast food, hvidt brød og sukker, skal du nok komme langt. Ligeledes er det smart ikke at spise for lidt eller for meget. Kroppen har brug for næring, og du vil ligge mærke til, at du er mere sulten end du plejer. Dog skal du mærke efter, om sulten er en overspringshandling, eller om du faktisk er sulten.

Hvis du ikke har overskud til at tænke så meget på de enkelte fødevarer, kan du supplere med et kost tilskud -kig inde på helsemin webside, der helt sikkert har det tilskud, som passer dig!

 

2. Hold dig ædru:

Alkohol er ikke en god idé, når man skal præstere godt! Slet ikke når man skal forberede sig til det. Alkohol er inflammatorisk fremmende og derfor ikke optimal at indtage, heller ikke i små doser. Derudover forringer den din søvnkvalitet, som er yderst vigtig ift. din præsentationsevne.

Du bør heller ikke drikke energidrikke såsom Redbull, monster osv. Det er ikke pga. koffeinen men det høje sukkerindhold. Drik hellere kaffe, da den ikke piller så drastisk ved dit blodsukker, men stadig leverer coffein til din arbejdsdag.

 

3. Forebyg sygdom og sløvhed:

Når du forbereder dig til en stor præsentation, såsom eksamen, har du et forhøjet kortisol niveau, hvilket svækker dit immunforsvar. Der er ikke noget mere forstyrende end en dryppende næse eller gentagene nys. Ligeledes bliver man mere sløv, og har evt. behov for at ligge i sengen et par dage… MEN forebygger du det, evt. ved at spise godt med c-vitamin, eller ved kosttilskud såsom Echinaforce, vil du være mere veloplagt samt undgå spildte sygedage.

 

4. Lav en plan

Strukturér hvad du skal spise og hvornår. På den måde falder du ikke i sukkerhullet, og du skal ikke bruge unødvendig energi på, at udtænke hvad du skal have at spise. Vær også straktetisk med din tid, sæt delmål og deadlines for, hvornår du skal være færdig med hvad!

Ligeledes skal du huske at indlægge pauser og motion ind i din forberedelse. Så er du sikker på, at du ikke kører surt i forberelserne, og så er du også mere fokuseret.

 

5. Hold pauser og sov godt

Husk at trække vejret! Pauser er essentielle for et godt stykke arbejde! Tænk på det som intervaltræning. Du arbejder hårdt i korte perioder med korte pauser indimellem, så man kan holde intensiteten. Målet er, at sidste interval skal være ligeså godt udført som det første. Sådan skal det også være med din forberedelse! Læg pauserne indimellem dit hårde arbejde, og hold din metalitet skarp! En kort pause kunne være et mellemmåltid, en ny kop te, 5 englehop eller et toiletbesøg. En lang pause kunne være en lang løbetur, et bad, frokost o.lign.

Derudover er det også vigtigt at du får en god nattesøvn, så din hjerne er godt udhvilet til en ny dag.

 

6. Dyrk motion

Desværre er motion noget der rigtig tit bliver skåret væk, når eksamenspresset nærmer sig. Dog skal man huske på, at motion giver mere energi end den tar. Især når man sidder og koncentrerer sig! Så dyrk den motionsform der gør dig glad! Dette afbræk fra bøgerne giver desuden en god effekt! Når du kommer tilbage til arbejdet, vil du være fyldt med endorfiner, og klar på en ny omgang!

 

7. Tænk positivt:

Dyrk den positive følelse, som du gerne vil tage med dig, når du skal præstere. Negative tanker kan hæmme dig, samt gøre dig mindre produktiv. Desuden kan de have en selvbekræftende effekt, så hvis du går og siger til dig selv, at du ikke klarer den, kan det ske at du ikke gør – også selvom at du har evnerne! Så tænk positiv, da det kan ses på dit kropsudtryk og præsentation!

 

Vi håber, at du kunne bruge vores 7 tips, og så ønsker vi dig held og lykke!